Reguły na turniejach szachowych.
Poradnik dla amatorów szachów
JAKIE REGUŁY OBOWIĄZUJĄ NA TURNIEJACH?
Szachy są bardzo kreatywną grą. Przebieg każdej partii szachowej jest inny i praktycznie nieprzewidywalny. Z drugiej strony szachiści przestrzegają dokładnie określonych zasad gry, a na turniejach szachowych istnieją reguły porządkowe określone przez organizatora (regulamin turnieju szachowego).
Każdy amator szachów musi znać jeszcze kilka podstawowych reguł zachowania przy stoliku wyposażonym w szachownice, bierki i zegar szachowy. Warto zebrać kilka najważniejszych zasad gry na turnieju szachowym i je podsumować, by uniknąć sporów i móc skupić się wyłącznie na grze.
Absolutna podstawa - jeśli dotkniesz swojej figury, powinieneś się nią ruszyć.
Jeśli dotkniesz figury przeciwnika, powinieneś ją zbić. Obowiązuje to nawet wtedy, kiedy ruch taki byłby dla ciebie niekorzystny. Dotknięcie własnej figury oznacza możliwość przemieszczenia jej na dowolne możliwe pole. Jeśli zaistnieje konieczność poprawienia ustawienia bierek na szachownicy, gracz musi uprzedzić przeciwnika słowem „poprawiam”. Gdy przeciwnik dotknął figury, ale nie chce wykonać nią ruchu, należy zawołać sędziego.Sędzia powinien zareagować, jeśli widzi, że gracze popełniają błędy,
np. robią niemożliwy ruch, jednak w większość przypadków sędzia nie będzie miał możliwości obserwować całej partii – trzeba być uważnym i samodzielnie śledzić przebieg gry. Za niemożliwy ruch uważa się grę dwiema rękami i naciśnięcie na zegar bez przemieszczania figury. Wszystkie ruchy należy wykonywać jedną ręką, nawet promocję piona. Po przemieszczeniu figury należy nacisnąć na zegar tą samą ręką, którą przemieszczono figurę.We wszystkich typach gier dopuszcza się na turniejach możliwość błędu – pierwszy nieprawidłowy ruch jest dopuszczalny, drugi kończy się przegraną partią. W większości turniejów w razie nieprawidłowego ruchu sędzia dolicza czas. Aby zgłosić nieprawidłowy ruch, konieczne jest wezwanie sędziego. Ruch uważa się za zakończony po naciśnięciu zegara – gdy przeciwnik dotknie przycisku, wciśnij pauzę i zwróć się wówczas do sędziego.
Częste błędy, które popełnia szachista, związane są z roszadą.
Roszada to ruch króla, dlatego najpierw bierzemy króla, przenosimy go przez pole, a następnie tą samą dłonią przestawiamy wieżę. Jeśli w pierwszej kolejności weźmiemy wieżę, roszada będzie niemożliwa. Należy wówczas wykonać standardowy ruch wieżą. Roszady nie można wykonać jeśli król lub wieża poruszyły się, nawet gdy wróciły na swoje miejsca. Poza tym roszada jest niemożliwa, jeśli w jej wyniku król zostanie zaszachowany lub został zaszachowany bezpośrednio przed nią.Nie spiesz się z zatrzymywaniem zegara lub uściśnięciem ręki przeciwnika.
Upewnij się, że na desce faktycznie doszło do mata i dopiero wtedy wyłącz zegar i pogratuluj wygranemu. W razie propozycji remisu zawsze warto wpierw pomyśleć, ocenić swoją pozycję i upewnić się, że nie ma żadnej możliwości dla zrealizowania swojej przewagi. Prawidłowa propozycja remisu ma miejsce po przemieszczeniu swojej figury, ale przed naciśnięciem na zegar, nie w czasie ruchu przeciwnika. Nie istnieją ograniczenia czasu na obmyślenie ruchy, możesz prosić o niego nawet w ostatniej sekundzie swojego czasu. Przeciwnik zaś nie może wycofać swojej propozycji remisu.W trakcie partii gracze nie powinni rozmawiać,
przeszkadza to nie tylko im samym, ale innym uczestnikom. W większości turniejów graczom pozwala się powiedzieć tylko 2 słowa po 40 ruchu – „proponuję remis”. Przez pozostałą część gry jakikolwiek dialog jest zabroniony.Przede wszystkim zaś należy pamiętać o sportowej etykiecie. Jakiekolwiek trudne emocje nie towarzyszyłyby Ci po przegranej, szachista zawsze znajduje w sobie siłę, by pogratulować wygranemu;) Jeśli wygrasz, z pewnością przyjemnie będzie otrzymać gratulacje od przeciwnika!
Udanych rozgrywek!
Przejdź do strony głównejWróć do kategorii Szachowe ciekawostki